tegning af motorblok


Motor 1,1 (1117 kubik censimeter) høj komprimeret.

Ens med
MK2: 
Tændrør,generator,startmotor (starter),termostat, tændspole, ventilspillerum,  
spændingsrelæ,væskemængder,oliefilter,
batteri,brændstofpumpe,olietrykspumpe.

Forskelle   
med MK2:
Strømfordeler,carburator,luftfilter,fælgstørrelse,styregeometri
Forskelle 
mellem MK1:

Strømfordeler (forskellige platin  åbninger),carburator.

MotorMotorkode: GLA

Ydelse: 53 HK ved 5700 omdr.pr.min. (39KW).

Kompretionsforhold: 9,1:1 ( lavt komprimeret).

Kompretionstryk: 11-13kp/cm2

Oktantal: 97 bly.

Tændingsrækkefølge 1-2-4-3      
Tomgangshastighed: 800 omdr.pr.min. +/- 50 omdr.
                      

Hurtig tomgang: 1500 omdr.

Max. omdr/min 6300 omdr.

Max. i kort tid 6600 omdr/min.

Drejningsmoment DIN NM (kpm) 80 (8,2) ved 3000

omdr/min.

Karburator
(77BF-9510-KEA/KJA) Motorcraft IV. (hoveddyse 122)

Venturi diameter: 24mm

CO% i tomgang: 1,25% +/- 0,5

Gasspjæld åbning: 32mm

Venturidiameter 24 mm

Svømmerhøjde 31,0mm

Accelerations pumpesl. 2,0mm


Starter motorBosch (0 001 157 022)

Startvolt 10 volt
Låst ved normal volt 300-340 volt/7 amp

ved lavere volt 250-300 volt/6 amp

Bosch (0 001 211 227)

Startvolt 10 volt

Låst ved normal volt 300-350 volt/7 amp

ved lavere volt 250-300 volt/6 amp

Lucas (M35J)

Låst ved normal volt 365 volt/7 amp

Spændingsrelæ 14,2-14,6V ved 3000 omdr.

Starter strømforbrug (roterende),A Blokeret 335A

 Strømfordeler 
Tændingssystem: SZ. 

Bosch og Motorcraft leverer de samme tændingstidspunkter,

men har forskellige platinåbninger.

Bosch strømfordeler: (Bosch:77BF-12100-FA/FB) og

Motorcraft strømfordeler: (Motorcraft:77BF-12100-CA)

Strømfordeler Dwell angel: 50 grader +/- 2 grader.                                                                 

Kondensator: 

Bosch: 0,233-0,317 uF.

Motorcraft: 0,21-0,25 uF.

Tændingstidspunkt:

Platinernesåbning: Bosch 0,4-0,5mm. Motorcraft 0,6mm.

Tomgang (800 omdr/min)uden vacumslange: Statisk fortænding 10 grader. 

 Ved 2000 omdr/min: Mekanisk 10-14grader, vacum 12-18 grader i alt 22-32 grader.
 Tændspole Tændspole Femsa-Bosch-Lucas-Polmot

Primær modstand 0,95-1,6 Ohm.

Primær/sekundær modstand Formodstand 1,4-1,6 Ohm

Spænding til + klemme, v 6,5 volt

Spænding mellem terminal 15/pos, og jord med 1,5ohm modstand 5 volt.

Primær modstand: 0,95-1,6 Ohm.

Primær/sekundær modstand: Formodstand 1,4-1,6 Ohm

Spænding til + klemme: 6,5v

Olietryk   min ved 750 omdr/min ved 80 graders motorvarme 0,6 kp/cm2

min ved 2000 omdr/min ved 80 graders motorvarme 1,5 kp/cm2

Olietrykslampen begynder at lyse ved tryk under 0,4+/-0,1kp/cm2

Oliepumpens sikkerhedsventil åbner ved 2,41-2,75 kp/cm2
Benzinpumpe fødetryk: 0,22-0,35 bar.

Olietryk: 0,6 bar ved 750 omdr.pr.min.

1,5 bar ved 2000 omdr.pr.min.

Ventiler
Ventilspillerum indsugning kold: 0,20mm.

Udstødning kold: 0,60mm.

Generator Bosch: (0 192 052 005)

Spændingsrelæ, Volt v/amp. 13,7-14,5V ved 2000 omdr.

Generator max A 45A

Kilrem (brede 9,5/10 mm længde 825 mm) Eksempler: Goodyear 10 AV 0825.  Optibelt AVX 10*825 La Marathon 1.   

Termostat åbner ved: 85-89 grader.

Kølerdækslet åbner ved: 0,91 Bar.

Benzinpumpe: 0,22 til 0,35 bar.

 Tændrørstyper  (elektrodeafstand i mm) AGRF 22 (0,75) anbefalet af Ford.

Tilspændingsmoment 20-25 Nm. IKKE i en varm motor. 

Tændrørene vil komme til at sidde så fastnår motoren bliver kold,

at det ikke vil være muligt at få dem ud igen.

                                             AC Delco 41812

                                             Accel 0514

                                             AGRF 22

                                             Autolite 103

                                             Beru 14KR-7DU

                                             Beru UXT4

                                             Beru Z95

                                             Bosch HR/DC+

                                             Bosch HR7DP

                                             Bosch HR7DC+7918

                                             Bosch 0242235661-7AO

                                             Brisk GR15YC

                                             Champion RS9YC

                                             Champion RS9YCC

                                             Denso 5032

                                             Denso 5326

                                             Denso IT20

                                             Denso T20EPR-U

                                             ISKRA FET65PRS

                                             Lodge B6YR

                                             Magneti Marelli T7LCR

                                             Motorcraft AGRF 22

                                             NGK BPR6E

Pærer    Forlygte positionslys:                 12v       4wat

nærlys/fjernlys:                          12v      45/50w(wolfram) 

                                                              eller 55/60w(halogen)

Blinklys foran/bag:                    12v      21w

             siden:                            12v       4w

Baklys:                                      12v      21w

Tågebaglygte:                            12v      21w
Stoplys/baglys:                          12v      21/5w

Nummerpladelys:                      12v       5w

Væske mængder  Motor uden filter 2,75 liter SAE 10W-30

Oliefilter +0,5 liter

Gearkasse 4 trin 2,8 liter SAE 80W

Gearkasse 5 trin 3,1 liter SAE 80W

Kølervæske 5,8 liter incl. Varmeapparat

Benzintank 34 liter

Oliefiltertype Champion C104

Luftfiltertype Champion W153        

                  

Forhjulslejer

MK1 Yderdiameter 59,15mm


Eksempler:


SKF K-LM 67010-2B-Q

SKF K-L 67010-2B


TIMKER LM67010 (Mærket yderring)

TIMKER LM67045 (Mærket inderring)


P.DRIVE LM6 7010 (Mærket yderring)

P.DRIVE LM6 7045 (Mærket inderring)


Bremser

Skiver forbremse min. tykkelse (Max sidekast 0,15mm): 8,0mm (ny 10,0mm)
Tromler baghjul max tykkelse: 179,85mm (nye 178,0mm).

Dæktryk     Dæktype 145 SR 12 1,6 bar foran, 1,8 bar bagved.

Dæktype 155 SR 12 1,6 bar foran, 1,8 bar bagved.

Fuldt lastet bil :

Dæktype 145 SR 12 1,8 bar foran, 2,0 bar bagved.

Dæktype 155 SR 12 1,8 bar foran, 2,0 bar bagved.

StyregeometriToe-in, mm (fælgkantmål) -1,5 til -3,5

King-pin grader 14 grader 30 minutter

Toe-out, indv.hjulgrader/udv.hjulgrader 20grader/18grader 48minutter

Cambergr/største forskel h og v. 0gr 57 min-2 gr. 57min/ 1 gr 15 min.

Castergr/største forskel h og v. 0gr 56 min-1 gr. 19min/ 1 gr 15 min.


Årstalbestemmelse efter sidste bogstav i stelnummeret.
S=1976 T=1977 U=1978 W=1979 A=1980 B=1981 C=1982